Il bello del Web 2.0 è che ogni momento c’è sempre qualche spunto di riflessione nuovo in più e vale sempre la pena raccogliere i semi sparsi nella rete per analizzarli e accrescere le proprie conoscenze.
Prendo il via qui dalla lettura di un blog di Anne Marie, “Wishful thinking in medical education“, che approfondisce le relazioni e gli usi del Web 2.0 applicati alla medicina. Diversi post interessanti, fra cui uno sull’empatia, cosa che ritengo essenziale. A seguire cito per intero le domande che l’autrice si è posta sulla portata dell’apprendimento collaborativo (o “Collaborative learning”), cui è pur sempre necessario dare una risposta.
- Why when we talk about collaborative learning do we usually refer to online activities rather than face-to-face small group work?
- Why do students see the value of discussing a topic and learning from each other face to face much more than contributing to a wiki?
- Why does everyone, including educators, find online collaboration hard? Does the interaction that wikis produce actually facilitate learning?
- Why do we worry so much about assessing online collaboration when we are happy for students to work in small groups in a tutorial without assessing relative contributions?
- Doesn’t the focus on assessment rubrics mean that we will make the students focus on external motivators for particpation rather than internal?